Si ens preguntéssim com s’ensenya la història política, econòmica o social a la universitat de ben segur que podríem aportar espontàniament algunes respostes sobre enfocs teòrics, metodològics i curriculars. Però si ens féssim la pregunta de com s’ensenya la història de la comunicació, abans ens sorprendriem de la pròpia pregunta: la comunicació és matèria d’ensenyament històric?
Per als historiadors de la comunicació social, és clar, el dubte ofendria. La tercera edició del fòrum que dediquen a la difusió de la seva subdisciplina, aprofundiran precisament en l’ensenyament universitari de la història de la comunicació. La trobada d’aquest juny té com a objectiu principal analitzar la realitat de l’ensenyament universitari de la Història de la Comunicació Social en el context iberoamericà, dialogar sobre la situació actual i els seu futur, i estimular l’actualització i renovació didàctica a partir d’experiències i metodologies docents innovadores.
III Foro Iberoamericano Comunicar [en] la Historia. La enseñanza universitaria de la historia de la comunicación social
Data: dc-dj 21-22/06/2023
Hora: 16 h
Lloc: online https://eu.bbcollab.com/guest/7daf39ac1a0c4e6c9c89ced696a809d3.
Coordinació: Concha Langa Nuño (AsHisCom, Universidad de Sevilla), Alberto Pena Rodríguez (AE-IC/AsHisCom, Universidade de Vigo), María Verónica de Haro de San Mateo (AE-IC/AsHisCom, Universidad de Murcia) i Laura López Romero (AE-IC/AsHisCom, Universidad de Málaga).
Organitza: Asociación de Historiadores de la Comunicación (AsHisCom) i la Sección de Historia de la Comunicación Social de la Asociación Española de Investigación en Comunicación Social
(AE-IC).
Web: https://ae-ic.org/iii-foro-comunicar-en-la-historia/.
Descarregar programa: programa en PDF.
–
Programa de dimecres 21 de juny
16 h Panel 1: La historia de la comunicación social en las universidades: situación y desafíos
Moderador: Juan Antonio García Galindo, Universidad de Málaga.
María Antonia Paz Rebollo, Universidad Complutense de Madrid.
Maria Berenice Machado y Aline Strelow, Universidade Federal de Rio Grande do Sul.
Nathalie Ludec, Universidad de Rennes 2.
Suzana Cavaco, Universidad de Oporto.
Panel 2: Llevar la ciencia a las aulas: la relevancia de la producción científica sobre historia en la docencia en Comunicación.
Moderadora: María Eugenia Gutiérrez, Universidad de Sevilla.
António Hohlfeldt, Escola de Comunicação, Artes e Design (FAMECOS) de Porto
Alegre.
Alejandra Ojeda, Universidad de Buenos Aires.
Nelson Ribeiro, Universidade Católica de Lisboa.
Clara Sanz Hernando, Universidad de Extremadura.
Programa de dijous 22 de juny
16 h Panel 3: Enseñar la historia de la comunicación social: nuevas metodologías y experiencias docentes
Moderador: Andrea Donofrio, Universidad Complutense de Madrid.
Maria Inácia Rezola, Escola Superior de Comunicação Social de Lisboa.
Francisco Baena Sánchez, Universidad de Sevilla.
Andrea Cadelo, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá.
Ángel Rubio Moraga, Universidad Complutense de Madrid.
María Verónica de Haro de San Mateo, Universidad de Murcia.
Laura López Romero, Universidad de Málaga.
–
AsHisCom-Asociación de Historiadores de la Comunicación és una associació d’abast espanyol que té per objectiu agrupar els professionals de la recerca universitària envers la història de la comunicació, promoure estudis i recerca, funcionar com a forum de debat metodològic i acadèmic i promoure iniciatives per intercanviar, cooperar i fer recerca.
La Sección de Historia de l’Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC) és la secció d’aquesta associació centrada en l’estudi de la influència de la Comunicació Social des d’una perspectiva històrica. Entre altres elements de debat científic, pretén incentivar l’estudi de com la premsa, la ràdio, el cinema o internet han contribuït a forjar estructures socials, polítiques, econòmiques o culturals de molts països, societats o comunitats al llarg de la història.